tiistai 24. tammikuuta 2017

Charles Arthur: Taistelu internetistä - Microsoftin, Applen ja Googlen digisodat


Arthur, Charles: Taistelu internetistä -
 Microsoftin, Applen ja Googlen digisodat
Docendo, 2012. 302 s.
Arthurin trillerimäisessä tositarinassa isot egot, järisyttävät väärinarviot ja keskinäiset kaunat lomittuvat nerokkaisiin oivalluksiin, oikea-aikaisiin ratkaisuihin ja rohkeaan näkemyksellisyyteen, joiden tuloksena on tämä digitaalinen maailma, missä nyt ja tulevaisuudessa elämme.

Kirjastossa silmiini osui tämä kirja, jota muistan joskus pari vuotta sitten käyttäneeni koulutehtävässä. Silloin tykkäsin tästä, mutta ei ollut tarpeeksi aikaa lukea tätä kokonaan. Täytyy sanoa, että kirjan kansikuva ei varsinaisesti houkutellut (jotenkin liian "koulukirjamainen" minun makuuni), mutta muistelin tämän olleen hyvä, joten lainasin.

Kirja kertoo nimensä mukaisesti kolmen jättiläisen digisodista internetin ja teknologian taistelutantereella. Ajallisesti kirjassa lähdetään liikkeelle noin vuodesta 1998 (mutta vähän aiempiakin tapahtumia otetaan esille pohjustuskappaleessa), kun Microsoft on jo saavuttanut monopoliaseman pc-koneiden ja ohjelmistojen valmistajana, ja se häikäilemättä raivasi kilpailijoita tieltään. Tuolloin Apple oli vasta alkutekijöissään ja Googlen perustajat Larry Page ja Sergio Brim puuhailivat vielä autotallissaan. Internet oli melko uusi ilmiö, eikä osattu täysin ennustaa, miten ihmiset tulisivat sitä käyttämään.

Minua kiinnosti erityisesti kirjan ensimmäinen puolisko, jossa käytiin läpi Googlen kehitystä kaikessa hiljaisuudessa jättimäiseksi, kaikkien tuntemaksi sivustoksi. Siinä kerrottiin, miten Page ja Brim nerokkaasti ratkaisivat hakukoneiden käyttömukavuuden ongelman, keksimällä samalla uuden keinon jolla tienata. Muistan itsekin hämärästi ne Yahoo ja Altavista sivustot, jotka olivat täynnä mainoksia, ja sieltä oli toivotonta löytää yhtään mitään tärkeää. Löytäminen ei ollutkaan sivustojen pääasia, vaan se, että kävijä klikkailee mahdollisimman paljon mainoksia. Googlen tavoite oli täysin eri. Kirjaa lukiessa huomasin kannustavani Googlen insinöörejä ja nauravani partaani, kun Microsoftilla ei tajuta vielä mitään heistä.

Gates: Pelkään jotakuta, joka puuhastelee autotallissa keksimässä jotain aivan uutta.

Microsoft taas heräsi hakukonebisnekseen auttamattoman myöhään oman lyhytnäköisyytensä vuoksi, eikä Googlea voitu enää päihittää (sitä yritettiin ja yritetään vieläkin). He yrittivät vuosia keksiä, miten Google on onnistunut toiminnassaan niin hyvin. Oli hauska lukea ensin, miten Page ja Brim ratkoivat hakukoneensa ongelmat (miten saadaan tulokset latautumaan nopeasti, miten saadaan parhaat linkit ensimmäisiksi, miten vältetään porno- ja haittasivustojen loputtomat ansat yms) ja sitten miten Microsoftilla myöhemmin painittiin samojen ongelmien parissa ja pähkäiltiin päät puhki.

Ensimmäinen osio oli mielenkiintoista luettavaa, koska käytän näitä tuotteita päivittäin. Googlea ilman ei voi elää. Microsoft Officen tuotteet ovat jatkuvassa käytössä. Muistan myös Microsoftin kömmähdykset esim. Windows Vista käyttöjärjestelmässä, ja sitäkin kamalamman Windows 8:n, joka tuli minun nykyisen läppärin mukana. Toisella puoliskolla käsitellään enemmän Applea, älypuhelimia (Nokiakin nousee esiin) ja tabletteja. Tämä osuus kiinnosti minua vähän vähemmän, ehkä siksi, että en ole koskaan omistanut Applen tuotteita ja puheet Nokiasta alkoivat vain harmittamaan...

Kirjassa kerrotaan, miten sellaiset ideat, kuten Google, iPod, iPhone, Windows Live Search jne. ovat syntyneet, miten niitä lähdettiin rakentamaan ja miten ne otettiin vastaan ihmisten keskuudessa, sekä miten kilpailijat reagoivat niihin. Miten Apple onnistui nousemaan konkurssin partaalta vielä Microsoftiakin suuremmaksi yritykseksi. Välillä varsinkin Microsoft käytti likaisiakin keinoja yrittäessään pyyhkiä muut kilpailijat pelilaudalta, minkä takia yritys saikin aikoinaan lempinimen Pahan imperiumi.

Googlella, Microsoftilla ja Applella on hyvin erilaiset työilmapiirit ja lähestymistavat tuotteiden kehittämiseen. Microsoftilla esimerkiksi uusia ideoita on järkyttävän vaikea lähteä rakentamaan yrityksen jakautuneisuuden ja byrokratian takia. Tuotteita laitetaan markkinoille keskeneräisenä ja niitä parannetaan joskus myöhemmin. Googlella ideoita pallotellaan, testataan, ammutaan alas tai otetaan käyttöön yhdessä. Jos joku menee pieleen, aina voidaan palauttaa sivuston edellinen versio takaisin. Applella saa olla luova, mutta Steve Jobs viimekädessä päätti kaikesta. Mitään ei koskaan laiteta markkinoille keskeneräisenä.

Kirja on mukavan yleistajuisesti, jouhevasti ja viihdyttävästi kirjoitettu, tarjoten kurkistusikkunan näiden yritysten (välillä kyseenalaiseenkin) toimintaan, nerokkuuteen, johtohahmojen erilaisiin persooniin ja keskinäiseen kiivaaseen kilpailuun digimaailman herruudesta.


2 kommenttia:

  1. Kansi ei houkuta nimenomaan tuon koulukirjamaisuuden vuoksi, mutta kuvailemasi perusteella tämä voisi kiinnostaakin :D Itsellä tällä hetkellä Microsoftin käyttöjärjestelmä, Googlen selain ja Applen puhelin, eli aika hyvin jakautuneet näiden isojen jättien välillä :D No käyttöjärjestelmässä nyt ei ihan hirveästi edes ole vaihtoehtoja jos ei osta Applen konetta, mutta kuitenkin.
    Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä ei ole yhtään koulukirjamaisesti kirjoitettu, onneksi. :D Käyttöjärjestelmässä ei tosiaan ole paljoa vaihtoehtoja, ja mulla meni vähän maku Microsoftiin, kun Windows 10 yritettiin väkisin tunkea joka koneelle. Vähän oli outoa toimintaa.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...