torstai 9. tammikuuta 2020

Annika Havaste: Suolistoa hoitamalla superaivot


Havaste, Annika : Suolistoa hoitamalla superaivot
Viisi askelta parempaan työtehoon ja palautumiseen
Viisas elämä, 2019. 365 s.


Tuossa joulun aikaan olikin hyvä lukea terveellisestä ruokavaliosta ja siitä miten haitallista esimerkiksi sokeri voi olla suolistolle. 😅 Luin vasta samaisesta aiheesta Michael Mosleyn kirjasta Älykäs suolisto, joka oli todella mielenkiintoinen. Tämä Annika Havasteen kirja käy läpi samoja teemoja: suolistolla on vahva kytkös aivoihin. Huono ruokavalio voi johtaa moniin suolistovaivoihin ja jatkuvaan matalaan tulehdustilaan suolistossa, joka taas voi aiheuttaa muun muassa masennusta ja muistisairauksia.

Tykkäsin siitä, miten suoraviivaisesti Havaste selittää asiat, hyvin ymmärrettävästi ja selkeästi. Kirja on täynnä havainnollistavia kuvia, luetteloita ja tiivistelmiä. Tätä on helppo selata vielä lukemisen jälkeen ja löytää kaikki pääasiat omissa pienissä bokseissaan. Kirja sisältää paljon vinkkejä, joiden avulla voi kohentaa oman suoliston terveyttä resepteineen kaikkineen. Huomaan paljon samoja ruoka-aineita, kuten Mosleyn kirjassa jo vinkattiin. Silloin noudattelin hänen laatimaansa ruokaohjelmaa, ja huomasin, kuinka paljon enemmän energiaa minulla oli.

Minusta tämä aihe on todella kiinnostava, varsinkin kun näyttää siltä, että länsimainen ruokavalio tekee erittäin huonoa ihmisille, ja monien olo parantuisi ruokavaliota muuttamalla. Erilaiset mahavaivat ovat yleistyneet Suomessakin hurjaa vauhtia. Osaan saa diagnoosin, osaan taas ei. On ärtyneen suolen oireyhtymää, vuotavaa suolta, gluteeniyliherkkyyttä... Ja sitten niitä selittämättömiä vatsavaivoja.

Kuten jo Mosleyn kirjan kohdalla mainitsin, olen aina ollut kunnon sokeriaddikti ja samalla useimmiten hyvin väsynyt, ja päivät menee monesti sellaisessa "aivosumussa". Yleensä siihen helpottaa se, että jättää sokerit ja pullamössöt pois ruokavaliosta. Jostain syystä sitä on vain vaikeaa pysytellä niistä erossa... Mutta mitä enemmän luen tästä aiheesta, sitä tarkempi koetan olla siitä mitä syön.

Jos siis olet kiinnostunut suoliston terveydestä, suolistoystävällisestä ruokavaliosta ja uusimmasta tutkimustiedosta siihen liittyen, tässä olisi hyvin suoraviivainen tietopakkaus aiheesta.

Muita kirjoja, joita minulla on tällä hetkellä lainassa aiheeseen liittyen ovat Soki Choin Suolistovallankumous (kiitos Kirjasähkökäyrä-blogin Maille vinkistä) ja Kelly Broganin Hoida kehoasi, voita masennus. 

 

2 kommenttia:

  1. Kiitos Jenny :)
    Suoli on tosi tärkeä elin ihmiselle. Minun vatsani on ollut herkkä lapsuudesta asti ja olen yrittänyt enemmän ja vähemmän vähentää sokeria ja valkoista vehnäjauhoa, sillä huomaan voivani paljon paremmin ja energisemmin, kun en käytä niitä ollenkaan. Opettelin täyskieltoon pikkuhiljaa. En ole käyttänyt niitä nyt kahteen vuoteen. Sokerin tilalla on stevia tai ksylitoli. Hunajaa käytän teehen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaksi vuotta on jo pitkä aika, siihen tarvii kyllä lujaa itsekuria. :) Toisaalta sokerihimot yms kyllä helpottaa, kunhan vain jaksaa olla erossa siitä tarpeeksi kauan... Mullakin on sokeri pikkuhiljaa tippunut enemmän ja enemmän pois ruokavaliosta, vähän tulee hunajaa laitettua just teehen ja smoothieisiin, ja joskus käytän vaahterasiirappia puuron kanssa. Tummaa suklaata tulee välillä ostettua.

      Vaikea kuvitella että joskus join kahviakin miljoonalla sokeripalalla ja nykyään kahvi maistuu ihan järkyttävältä jos siinä on yhtään sokeria. :') Jotain edistystä siis on tapahtunut! :D

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...